تحولات منطقه

نتایج یک پژوهش علمی حاکی از آن است که نقش هوش هیجانی در موفقیت افراد بطور متوسط ۸۰ درصد است.

نقش ۸۰ درصدی هوش هیجانی در موفقیت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، «کارگاه مدیریت شخصی» با محوریت هوش هیجانی، مدیریت ارتباطات و مدیریت خشم توسط بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، اکبر مقدر مدرس کارگاه با بیان نقش IQ و EQ در زندگی شخصی، به پژوهش علمی انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: بر اساس این تحقیقات، نقش هوش هیجانی در موفقیت افراد بطور متوسط ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه توانمندی در هوش هیجانی صرفاً ذاتی نیست و تا حد زیادی اکتسابی و آموختنی است، ادامه داد: برای مدیریت هوش هیجانی و ارتقاء توانمندی‌های فردی در این زمینه، باید بر مؤلفه‌های اجزای آن تمرکز کرد که این مؤلفه‌ها به صورت میان فردی، درون فردی، مدیریت دانش، سازگای و خلق و خوی عمومی تعریف شده‌اند.

مقدر با ذکر عناصر مثلث طلایی روان شناسی (افکار، احساسات و رفتار)، به ارتباطات دوسویه این عناصر در مدیریت هوش هیجانی اشاره کرد و اظهار داشت: درصورتیکه افراد افکار ناخوشایندی دارند، می‌توانند با انجام فعالیت خوشایند (مثلا ورزش مورد علاقه)، اثرات افکار منفی را کاهش داده و آنها را مدیریت کنند.

وی اصل خوش اخلاقی (گشاده‌رویی، ادب و احترام و گوش‌دادن فعال)، اصل تدبیرورزی (برنامه‌ریزی برای رفتار، پیش‌بینی عکس‌العمل‌ها و رعایت فاصله سلامت)  و نیز اصل مثبت‌اندیشی (امید و انرژی، به کارگیری ادبیات مثبت و تمرکز بر فرصت‌ها و جنبه‌های روشن) را سه اصل عمومی در ارتباطات شخصی دانست.

این مدرس با بیان اینکه افراد خونگرم، سازشگر، حسابگر و سلطه گر، انواع تیپ‌های فردی در برقراری ارتباط هستند، اضافه کرد: ویژگی‌های شخصیتی، مشاغل مناسب و نحوه ارتباط با انواع تیپ‌های شخصیتی هر یک منحصربفرد است.

مقدر خاطرنشان کرد: دلایل کلی پیدایش خشم در افراد، بروز مانع در مقابل تحقق مطلوب‌ها و یا تحمیل نامطلوب‌ها است. از سوی دیگر، توهین و اهانت، ظلم و ستم، کارشکنی و مانع‌تراشی و نیز عدم همکاری و عدم موافقت از مصادیق اصلی پیدایش و بروز خشم است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبراعظم صلوات‌الله که فرمود «شجاع کسی است که به هنگام خشم و غضب، بتواند خویشتن‌دار باشد»، گفت: انواع رفتار در برابر خشم بصورت منفعلانه، پرخاشگرانه و قاطعانه ازجمله موارد مهم است.

مدرس کارگاه یادآور شد: رفتار مناسب با درنظرگیری مخاطب، شرایط و موقعیت و بدون احساس ترس، پرخاشگری و با به‌کارگیری میزان قاطعیت لازم، رفتار قاطعانه است. به عبارت دیگر، رفتار قاطعانه با ایجاد احترام و علاقه در دیگران همراه خواهد بود.

مقدر تصریح کرد: با تنظیم لحن کلام (انتخاب لحن مناسب با مخاطب و شرایط، پرهیز از هرگونه لحن کنایه‌آمیز، مسخره‌آمیز و یا توهین آمیز و کنایه آمیز، تنظیم تن صدا) شدت کلام مناسب و پرهیز از داد و بیداد، بدون لرزش و یا عصبانیت ولی محکم و نیز رعایت ادب و نزاکت در گفتار (مودبانه صحبت کردن، پرهیز از هرگونه شوخی، ادبیات قاطع ولی مثبت و پرهیز از هرگونه کلام غیرمودبانه) می‌توان در زمان خشم رفتار قاطعانه اتخاذ کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.