به گزارش قدس آنلاین، «کارگاه مدیریت شخصی» با محوریت هوش هیجانی، مدیریت ارتباطات و مدیریت خشم توسط بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی، اکبر مقدر مدرس کارگاه با بیان نقش IQ و EQ در زندگی شخصی، به پژوهش علمی انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: بر اساس این تحقیقات، نقش هوش هیجانی در موفقیت افراد بطور متوسط ۸۰ درصد است.
وی با بیان اینکه توانمندی در هوش هیجانی صرفاً ذاتی نیست و تا حد زیادی اکتسابی و آموختنی است، ادامه داد: برای مدیریت هوش هیجانی و ارتقاء توانمندیهای فردی در این زمینه، باید بر مؤلفههای اجزای آن تمرکز کرد که این مؤلفهها به صورت میان فردی، درون فردی، مدیریت دانش، سازگای و خلق و خوی عمومی تعریف شدهاند.
مقدر با ذکر عناصر مثلث طلایی روان شناسی (افکار، احساسات و رفتار)، به ارتباطات دوسویه این عناصر در مدیریت هوش هیجانی اشاره کرد و اظهار داشت: درصورتیکه افراد افکار ناخوشایندی دارند، میتوانند با انجام فعالیت خوشایند (مثلا ورزش مورد علاقه)، اثرات افکار منفی را کاهش داده و آنها را مدیریت کنند.
وی اصل خوش اخلاقی (گشادهرویی، ادب و احترام و گوشدادن فعال)، اصل تدبیرورزی (برنامهریزی برای رفتار، پیشبینی عکسالعملها و رعایت فاصله سلامت) و نیز اصل مثبتاندیشی (امید و انرژی، به کارگیری ادبیات مثبت و تمرکز بر فرصتها و جنبههای روشن) را سه اصل عمومی در ارتباطات شخصی دانست.
این مدرس با بیان اینکه افراد خونگرم، سازشگر، حسابگر و سلطه گر، انواع تیپهای فردی در برقراری ارتباط هستند، اضافه کرد: ویژگیهای شخصیتی، مشاغل مناسب و نحوه ارتباط با انواع تیپهای شخصیتی هر یک منحصربفرد است.
مقدر خاطرنشان کرد: دلایل کلی پیدایش خشم در افراد، بروز مانع در مقابل تحقق مطلوبها و یا تحمیل نامطلوبها است. از سوی دیگر، توهین و اهانت، ظلم و ستم، کارشکنی و مانعتراشی و نیز عدم همکاری و عدم موافقت از مصادیق اصلی پیدایش و بروز خشم است.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبراعظم صلواتالله که فرمود «شجاع کسی است که به هنگام خشم و غضب، بتواند خویشتندار باشد»، گفت: انواع رفتار در برابر خشم بصورت منفعلانه، پرخاشگرانه و قاطعانه ازجمله موارد مهم است.
مدرس کارگاه یادآور شد: رفتار مناسب با درنظرگیری مخاطب، شرایط و موقعیت و بدون احساس ترس، پرخاشگری و با بهکارگیری میزان قاطعیت لازم، رفتار قاطعانه است. به عبارت دیگر، رفتار قاطعانه با ایجاد احترام و علاقه در دیگران همراه خواهد بود.
مقدر تصریح کرد: با تنظیم لحن کلام (انتخاب لحن مناسب با مخاطب و شرایط، پرهیز از هرگونه لحن کنایهآمیز، مسخرهآمیز و یا توهین آمیز و کنایه آمیز، تنظیم تن صدا) شدت کلام مناسب و پرهیز از داد و بیداد، بدون لرزش و یا عصبانیت ولی محکم و نیز رعایت ادب و نزاکت در گفتار (مودبانه صحبت کردن، پرهیز از هرگونه شوخی، ادبیات قاطع ولی مثبت و پرهیز از هرگونه کلام غیرمودبانه) میتوان در زمان خشم رفتار قاطعانه اتخاذ کرد.
نظر شما